Iedereen kan fondsen werven!

Niet zomaar een kreet wat mij betreft want wat sommige ook beweren: iedereen kan fondsen werven en ik zal je laten zien hoe dat al heel simpel kan.

Om deel te nemen aan Team Fluffy Rabbit en daarmee de Ronald McDonaldhuizen te steunen moet je namelijk iets doen aan fondsenwerving. Om bij Team Fluffy Rabbit met je een evenwichtige bijdrage leveren aan het door het team minimaal op te halen bedrag en dat levert dan een minimale verplichting op van € 700,-. Dat is dus jouw minimale bijdrage aan het team waar het de fondsenwerving betreft.

Maar daar moet je wel iets voor doen! Het gaat ook weer niet helemaal vanzelf.

Hand ophouden

Een superveel gemaakte fout is namelijk dat je om fondsen te werven je de hele familie af moet om geld in te zamelen. Dat mag wel natuurlijk. Zeker wel, maar het is zeker niet mijn 1e optie, maar ik krijg dat toch steeds weer te horen. “Ik ga niet weer mijn hand ophouden voor nog een jaar Homesport!

Iedereen schijn te denken dat wanneer je meedoet aan een goede doelen actie, dat automatisch betekent dat je je hand moet ophouden en moet smeken om een donatie. Bij vrienden. Bij familie. Bij collega’s. In Whatsapp groepen.

Prima natuurlijk. Het mag, maar het hoeft helemaal niet. Het levert, mij in ieder geval, betrekkelijk weinig op. Daarbij is het ook een nogal “dwingende methode”. Zeg maar “in your face”-techniek en dat voelt niet altijd even fijn, maar dat kan ook aan mijn wat introverte karakter liggen. Ik houd er nu eenmaal niet van om andere op deze wijze ‘voor het blok’ te zetten.

Social Media

Anderen denken dat je voortdurend oproepen moet doen voor donaties op Facebook, Tik-Tok, Twitter, Instagram, of welk social media kanaal dan ook. Ook allemaal prima hoor. Dat doe ik ook, maar feitelijk levert dat me vooral exposure op voor de Ronald McDonaldhuizen en alleen daarom is dat al prima.

Mijn berichten zijn dan ook doorgaans van andere aard dan of men alsjeblieft wil doneren, maar dat doe ik ook wel degelijk. Het grote voordeel ten opzichte van de directe benadering is wel dat dit wat minder confronterend is dan de persoonlijke benadering. Men kan het eenvoudiger negeren en als ze dan bijdrage is dat ook zeker gemeend en gewenst. Prima vorm dus, maar er zijn ook vele, vele landgenoten die helemaal geen of erg weinig gebruik maken van social media. Die hebben daar dus niets aan en die verschuilen zich dan vaak achter de opmerking van het ‘Hand-Ophouden’.

Eén methode

Ik zal je één methode aanreiken die maakt dat je waarschijnlijk helemaal nergens je ‘hand hoeft op te houden’ of tenminste veel en veel minder. Dat kun je namelijk eenvoudig doen met een statiegeld actie.

Trek een cirkeltje van 10 km rond je huis en kijk eens hoeveel supermarkten er binnen dat cirkeltje vallen. Bij mij lukte dat met een cirkel van 5 kilometer -en daarmee heb ik Bergeijk te pakken- ook prima. Daar zitten namelijk alleen al 5 Supermarkten. Mijn partner Liesbeth heeft dat gebruikt en er ‘slechts’ één bezocht die uiteindelijk wel 2x een statiegeldactie wilden inrichten voor Fluffy Rabbit.

Vrijwel elke Supermarkt werkt met plezier mee aan een statiegeld actie. Het kost ze namelijk niets en zelfs bijna geen moeite. Dus als je naar de betreffende Supermarkten wandelt, fiets of hardloopt en je vraagt of je voor de Ronald McDonaldhuizen een statiegeld actie mag houden bij hen dan werken ze daar vrijwel allemaal aan mij. Neem een flyertje mee (wordt gemaakt voor je door onze communicatie-commissie) en dan kan dat zo op de apparaten worden geplaatst.

Houdt er rekening mee dat ze soms lange wachtlijsten hebben en je pas maanden na aanmelding aan de beurt bent. Soms krijg je en week, soms langer en soms dus zelfs twee keer in een jaar.

Je moet er alleen lang en de vraag stellen, dat is alles!

Maar wat levert dat dan op? Hoor ik je vragen. Dat kan nogal verschillen. De twee acties (bij één Supermarkt) leverde Liesbeth net geen € 300,- op, maar ik ken een voorbeeld dat iemand er meer dan € 700,- ophaalde met één actie. OP basis van vele ervaringen is het dan ook niet heel gewaagd te stellen dat er gemiddeld toch echt wel € 150,- per actie wordt opgehaald. Met die 5 Supermarkten in Bergeijk heb ik in potentie dus mooi € 750,-. Zonder ook maar één keer mijn hand op te houden.

De Supermarkten zijn de vraag gewend en werken er graag aan mee. Als gezegd helpen ze hun klanten ermee en vaak vele goede doelen per jaar en het kost ze nauwelijks moeite.

Waarom deed je dat zelf dan niet? Welnu ik had andere acties die voor mij ook prima werkten, maar ik zal zeker nog een blog wijden aan voorbeelden van acties waarin je van alles doet, behalve je hand ophouden en die voor iedereen, zeker binnen Team Fluffy Rabbit, prima te doen zijn. Ook voor jou.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *